Soutěž sociálních inovátorů zná své vítěze

Zvítězily inovace nových ekonomických systémů, rozvoje dovedností, pracovních inovací a inkluzivních technologií

Koncem října vyhlásila Evropská komise s Generálním ředitelstvím pro růst vítěze letošní Evropské soutěže sociálních inovací. Tři vítězné projekty jsou z Velké Británie, Nizozemí a Slovinska a týkají se sociálních inovací ve spojení s rovným zacházením.

Vítězné projekty byly vybrány z osmi stovek návrhů ze čtyřiceti zemí. Vítězové obdrží 50 tisíc Eur, což se týká i další ceny za dopad. Cílem soutěže je hledat inovace mezi nástroji, službami a modely, které umožní, aby kdokoli mohl využít příležitostí nabízených technologickými změnami. Letošní ročník nesl název Restartovaná rovnost – Equality rebooted. Tři vítězné projekty byly mezi deseti finalisty, jejichž inovativní projekty umožňují využití technologických inovací všem, kdo o to projeví zájem. Jejich inovace se týkaly nových ekonomických systémů, rozvoje dovedností, pracovních inovací, řešení skupinové spolupráce a inkluzivních technologií.

Výběr vítězů je vysvětlen významem digitalizace a automatizace a změnami, které přinášejí do práce a života. Zároveň se však zvětšuje propast mezi těmi, kdo tyto přínosy využívají, a těmi, kdo zůstávají ve využívání pozadu. Proto se letošní ročník soutěže zaměřil na překlenutí této mezery a na nové myšlenky směřující k inkluzivní ekonomice a společnosti.

Zaměření vítězných projektů

Buildx (Velká Británie)

Tato platforma pro spolupráci nabízí uživatelům z řad jednotlivců i místním společenstvím znalosti a nástroje na vytváření a budování udržitelných domovů. Udržitelné budovy se tak mohou stát přístupnější a levnější pro širší veřejnost a to také znamená, že dodavatelské firmy získají přístup na větší trhy.

Feelif (Slovinsko)

Multimediální nástroj umožňující slepým a slabozrakým cítit tvary na ploché obrazovce. Aplikace je kombinována s reliéfní mřížkou, díky níž uživatel cítí výstupky z tvarů a kontur na ploše díky vibračním signálům. Tato technologie umožňuje slepým lidem učit, se, číst a vytvářet obsah.

Saga (Nizozemí)

Projekt je peer-to-peer výukovou sítí, kde se uživatelé učí od odborníků z řad průmyslu technickým dovednostem, a to flexibilním způsobem. Díky použité technologii blockchainu jsou všechna dokončená školení a výsledky uloženy v digitální podobě. Uživatelé mohou přizvat členy společenství ke crowdovému investování do vzdělávacích aktivit. Investoři mohou na výměnu dostat část uživatelova budoucího příjmu.

Zvláštní cena za dopad byla udělena cykloprojektu Bike Project, díky němuž jsou repasována použitá jízdní kola a darována uprchlíkům a žadatelům o azyl. Aby projekt zůstal udržitelný, jsou některá kola prodána v partnerské prodejně a výtěžek je použit pro projekt.

Více o finalistech a semifinalistech se dozvíte ZDE.