Vědci vyrobili diamanty z plastu

Laserový „výbuch“ vytváří miniaturní diamanty z obyčejného starého plastu, stejný druh se používá v lahvích od limonád

Když se stlačí na zhruba milionkrát vyšší zemský atmosférický tlak a zahřeje na tisíce stupňů Celsia, polyethylentereftalát neboli PET vytvoří nanodiamanty, fyzik Dominik Kraus a jeho kolegové uvádějí 2. září v časopise Science Advances. Planety ledových obrů, jako je Neptun a Uran, mají podobné teploty, tlaky a kombinace chemických prvků jako materiály ve studii, což naznačuje, že diamanty mohou „pršet“ uvnitř těchto planet. Výzkumníci navíc tvrdí, že nová technika by se dala použít k výrobě nanodiamantů pro použití v kvantových zařízeních a dalších aplikacích. V nové studii vědci trénovali lasery na vzorcích plastů. Každý laserový výboj vyslal do plastu tlakovou vlnu, která zvýšila tlak a teplotu uvnitř. Zkoumání materiálu pomocí rentgenových paprsků odhalilo, že se vytvořily nanodiamanty. Předchozí studie vytvořily diamanty stlačením sloučenin vodíku a uhlíku. PET, který se běžně používá v obalech potravin a nápojů, však neobsahuje jen vodík a uhlík, ale také kyslík. To z něj dělá lepší shodu se složením ledových obřích planet jako Neptun a Uran. Zdá se, že kyslík napomáhá tvorbě diamantů. Kyslík odsává vodík a nechává za sebou uhlík, který pak může tvořit diamant. Nanodiamondy se běžně vyrábějí pomocí výbušnin, což je proces, který není snadné kontrolovat. Nová technika by mohla vytvořit nanodiamanty, které jsou snadněji uzpůsobeny pro konkrétní použití, jako jsou kvantová zařízení vyrobená s použitím diamantu s vadami, kde například atomy dusíku nahrazují některé atomy uhlíku.

Zdroj: ZDE.