Největší producenti emisí

Největším znečišťovatelem dopravního sektoru Evropské unie je silniční doprava

Do roku 2050 se chce Evropská unie stát uhlíkově neutrální, do roku 2030 chce snížit emise o 55 % oproti hodnotám z roku 1990. Dopravní emise tvoří čtvrtinu všech emisí skleníkových plynů v Evropské unii. Z toto více než 60 % padá na vrub dopravě osobními automobily, následuje doprava námořní a letecká (14 % a 13,4 %), dále těžké a lehké nákladní vozy (27,1 %, respektive 11 %), motocykly (1,3 %), železnice (0,4 %) a ostatní způsoby (0,5 %). Alespoň tak to vyplývá z dat Evropské agentury pro životní prostředí z roku 2019. V České republice se situace liší. Dopravní sektor se podle dat z roku 2018 podílí na emisích ČR 15,7 %. Automobilová doprava „přispívá“ 9,2 %, nákladní a autobusová 5,2 %, letecká 1 % a 0,3 % doplňují ostatní způsoby dopravy. Aby EU dostála svým cílům, plánuje do roku 2030 provoz nejméně 30 milionů bezemisních automobilů, dokončený vývoj a přípravu bezemisních námořních plavidel a uhlíkově neutrální plánované hromadné cesty do 500 km. Do roku 2035 plánuje EU připravit pro trh bezemisní letadla. Do roku 2050 se počítá, že téměř všechna silniční vozidla budou bezemisní, že se zdvojnásobí železniční nákladní doprava, a předpokládá se také, že vznikne dopravní síť TEN-T – plně funkční transevropská dopravní síť.

Zdroj a ikonografika: ZDE.