Dopad meteoritů vytvořil kontinenty

Nový výzkum přinesl dosud nejsilnější důkaz, že zemské kontinenty byly tvořeny dopady obřích meteoritů, které byly zvláště rozšířené během zhruba první miliardy let

Doktor Tim Johnson z Curtinovy školy pozemských a planetárních věd řekl, že myšlenka, že se kontinenty původně zformovaly v místech dopadu obřích meteoritů, existuje už desítky let, ale až dosud bylo jen málo solidních důkazů, které by tuto teorii podpořily. „Zkoumáním drobných krystalů minerálu zirkonu ve skalách z Pilbara Craton v západní Austrálii, který představuje nejzachovalejší pozůstatek starověké kůry na Zemi, jsme našli důkazy o dopadu těchto obřích meteoritů,“ řekl doktor Johnson. „Studium složení izotopů kyslíku v těchto krystalech zirkonu odhalilo proces ‚shora dolů‘, který začíná roztavením hornin v blízkosti povrchu a postupuje hlouběji, což odpovídá geologickému efektu dopadu obřích meteoritů. Náš výzkum poskytuje první solidní důkaz, že procesy, které nakonec vytvořily kontinenty, začaly nárazy obřích meteoritů, podobných těm, které způsobily vyhynutí dinosaurů, ale k nimž došlo o miliardy let dříve. Pochopení vzniku a probíhajícího vývoje zemských kontinentů je klíčové vzhledem k tomu, že tyto zemské masy hostí většinu zemské biomasy, všechny lidi a téměř všechna důležitá nerostná ložiska planety. V neposlední řadě kontinenty hostí kritické kovy, jako je lithium, cín a nikl, komodity, které jsou nezbytné pro vznikající zelené technologie potřebné ke splnění naší povinnosti zmírnit změnu klimatu. Tato ložiska minerálů jsou konečným výsledkem procesu známého jako diferenciace kůry, který začal vznikem prvních zemských masivů, z nichž Pilbara Craton je jen jedním z mnoha. Data vztahující se k jiným oblastem starověké kontinentální kůry na Zemi vykazují vzorce podobné těm, které jsou známy v Západní Austrálii. Rádi bychom otestovali naše nálezy na těchto starověkých skalách, abychom zjistili, zda, jak se domníváme, je náš model použitelnější,“ dodal. Výzkum byl publikován v časopise Nature pod názvem "Giant impacts and the origin and evolution of continents".

Zdroj: ZDE.