Dohoda o snížení emisí CO2

Komise vítá dohodu o silných cílech EU na snížení emisí CO2 z nových nákladních vozidel a městských autobusů

Evropská komise přivítala prozatímní politickou dohodu mezi Evropským parlamentem a Radou, která posiluje emisní normy CO2 pro nová nákladní vozidla vstupující na trh EU od roku 2030. Nařízení stanoví nové ambiciózní cíle snížení emisí CO2 pro roky 2030, 2035 a 2040. Nové normy zajistí, že tento segment odvětví silniční dopravy přispěje k posunu k mobilitě s nulovými emisemi a k ambicím EU v oblasti klimatu do roku 2030 a k neutralitě klimatu do roku 2050.

Dohoda stanoví cíle pro snížení emisí CO2 u těžkých nákladních vozidel ve výši 45 % v letech 2030-2034, 65 % v letech 2035-2039 a 90 % v roce 2040 ve srovnání s úrovněmi v roce 2019. Oblast působnosti nařízení je rozšířena a tyto normy se nyní budou vztahovat téměř na všechna nákladní vozidla (včetně vozidel, jako jsou popelářské automobily, sklápěče nebo míchačky betonu od roku 2035), městské autobusy, dálkové autobusy a přívěsy. Konkrétní cíle pro snížení emisí jsou rovněž stanoveny pro přívěsy (7,5 %) a návěsy (10 %), a to od roku 2030.

Pro urychlení přechodu na veřejnou dopravu s nulovými emisemi v celé Evropě musí nové městské autobusy od roku 2030 snížit emise o 90 %. Všechny nové městské autobusy budou muset být do roku 2035 bez emisí.

Podle prozatímní dohody Komise přezkoumá účinnost a dopad nařízení do roku 2027. Tento přezkum se bude týkat rozšíření oblasti působnosti na malé nákladní automobily, metodiky pro registraci těžkých nákladních vozidel jedoucích výhradně na CO2 neutrální paliva, v souladu s právními předpisy EU a cíli v oblasti klimatické neutrality, úlohy uhlíkového korekčního faktoru při přechodu na nízkoemisní těžká nákladní vozidla s nulovými emisemi a metodiky pro stanovení emisí CO2 za celý životní cyklus nových těžkých nákladních vozidel.

Dohoda vysílá další jasný signál výrobcům, dopravním operátorům a uživatelům, aby směřovali investice do inovativních technologií s nulovými emisemi a podpořili zavádění dobíjecí a čerpací infrastruktury.

Zdroj ZDE.