Role univerzit se zaměřením na vědu a techniku v inovačních ekosystémech: Mise 3.1

Bílá kniha o úloze univerzit v inovacích

Asociace evropských univerzit zaměřených na vědu a technologie CESAER zveřejnila přehled rolí univerzit se zaměřením na vědu a techniku v inovačních ekosystémech a budování vysoce konkurenceschopného znalostního průmyslu pro budoucnost. Tato “bílá kniha”  dokazuje, že univerzity jsou klíčovými aktéry v regionálním inovačním prostředí a hrají otevřenou a společnou vůdčí roli, která přesahuje pasivnější tzv. "třetí misi ". Předpokládá se nové myšlení, které by se dalo nazvat  "Mission 3.1 ".

Bílá kniha přináší pět zásadních zpráv o roli tohoto typu vysokých škol v inovacích. Ve druhé kapitole analyzuje fungování univerzit jako lídrů se zaměřením na mise a inovace. Autoři uvádějí, že starý lineární model inovací, užitečný na široké koncepční úrovni, dnes nestačí na interakci mezi aktéry inovací - inovátory, uživateli, vědci a firmami tak, aby se dosáhlo úspěchu v době stále komplexnějších výzev. Inovace jsou totiž nelineární a riskantní podnik vyžadující nápady, talent a finance. Klíčem k úspěchu je neustálá interakce mezi vědou a technologiemi na straně jedné a společností na straně druhé. To vyžaduje infrastrukturu (fyzická aktiva, a kapitál pro sdílení vztahů a znalostí), jíž by sdílelo celé regionální inovační prostředí.  V další části jsou univerzity nahlíženy jako prvky spojující inovační systémy, ukazuje, v čem působí jako nositelé změn a mají velké dopady na své regiony a země. Působí jako kotevní instituce tím, že umožňují spolupráci s různými aktéry, sponzorují inovace, sdílejí zdroje, znalosti a kompetence. Vysoké školy mají také vedoucí roli v partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Univerzity jsou zde dále zkoumány jako hybatelé inovací. Patří k oněm málo institucím, které přímo investují prostředky, čas a další zdroje do vysoce riskantního výzkumu prostřednictvím programů Proof of Concept, spolupracují s různými subjekty za účelem zvýšení úrovně technologické připravenosti inovací (TRL), investují také do tzv. “údolí smrti” (fáze mezi vynálezem a vývojem produktu) se zaměřením na dopad a fungování podle různých rozměrů přímé podpory a networkingu. Zpřístupňují výsledky výzkumu za účelem podpory inovací různým jednotkám jako jsou centra pro transfer technologií a do dalších forem jako jsou startupy, patenty, kolaborativní výzkum a jiné.

Pátá kapitola se zabývá univerzitami jako zdroji podnikatelských a inovačních dovedností. Spolupráce s průmyslem a vzdělávání studentů i akademiků v oblasti podnikání jsou klíčovými aspekty podpory vývoje vědy a technologií a jeho úspěšného dovršení. Sem spadá také nabídka poradenských a výukových programů a obchodních soutěží.

Šestá část zkoumá vysoké školy a jako pilíře globální otevřené vědy. Vytvářejí sítě s jinými vysokými školami a firmami, aby dokázaly lépe využít příležitosti pro výzkum a sjednotit různé zdroje poznatků a zpřístupnit své kontakty.

Sedmá kapitola přináší několik doporučení. Zde autoři upozorňují, že zatímco je kladen velký důraz na procesy, které mají propojit výstupy vědy s trhem a společností, politika a institucionální strategie nesmí zapomínat na výchozí bod, jímž je dostatečná kritická masa vynikající vědy.

 

Obecná doporučení CESAER pro poskytovatele financí a tvůrce politik:

- Přímé finanční prostředky na podporu solidních a adekvátně hodnocených inovačních ekosystémů

- Větší finanční podpora začínajících vědců a těch s prokázanými výsledky (program Proof of Concept), pružné financování a přístup zdola nahoru

- Využívat univerzity zaměřené na vědu a technologie jako strategické partnery, stanovovat jasné cíle, povinnosti a pobídky pro rozvoj inovací a podnikání

- Politici by měli financovat inovativní a podnikatelské dovednosti, proces učení, síťování a prostor pro kreativitu na základě infrastruktury univerzit  a dovedností získaných díky odbornému vedení těchto činností

 

Doporuční pro politiky a instituce odpovědné za rozhodování a odborníky na univerzitách:

- Učit se od univerzit, které již řídí jejich ekosystémy a dále rozvíjet spolupráci se společnostmi, zejména s MSP, které postrádají prostředky nutné k prosazení své technologie.

- Rozvíjet rozumné a vhodné řídící struktury k zajištění toho, by inovační proces mohl být začleněn do strategií univerzit.

- Otevřít výzkum a inovace příslušným subjektům a to zkombinovat s tréninky a Proof of concept programy

- Rozvíjet konsenzuální pohled na podporu inovačního myšlení, zapojit průmyslové partnery prostřednictvím inovačních změn a tím umožnit tvořivé myšlení, podporovat vytváření podnikatelských sítí a posilovat podnikatelské prostředí vytvářením sítí složených z různých aktérů.

 

Dokument také obsahuje případové studie devíti univerzit se zaměřením na vědu a techniku v Evropě, které ilustrují jejich roli v inovačních ekosystémech a poskytují konkrétní příklady, které podporují každé klíčové poselství. Obsahuje také doporučení pro investory a politiky na regionální, národní a evropské úrovni i pro univerzity jako takové.


Autoři dokumentu jsou členy CESAER.

Dokument je k dispozici ZDE.