Publikace o nových trendech v učení a výuce v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání

Zpráva týkající se implementace boloňského procesu

Asociace evropských univerzit (EUA) vydala novou publikaci s názvem Trends 2018: Learning and teaching in the European Higher Education Area. Jedná se o vlajkovou zprávu shromažďující údaje z více než tří set vysokoškolských institucí z 48 zemí, která zkoumá to, jak se vyvíjí učení a výuka na evropských vysokých školách v souvislosti s měnícími se požadavky, technologickým a společenským vývojem a s politikou a reformami na úrovni států i EU.

Učení a vyučování je základním posláním evropských univerzit a stalo se také ústředním tématem diskuse o budoucnosti Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání. Generální tajemník EUA Lesley Wilsonová ke zprávě uvedla, že komplexně pokrývá různé aspekty této debaty a zdůrazňuje řadu rozdílných a zajímavých zkušeností z učení a vyučování z evropských zemích. Zpráva čítající přes sto stran se v pěti kapitolách zaměřuje na strategie institucionálního učení a vyučování, národní strategie, studijní programy, přístupy k výuce, pedagogiku a metodiku i na vyučující samotné. Obsahuje řadu schémat a tabulek doplněných o hloubkovou analýzu. Publikace rozsáhle mapuje vývoj učení a vyučování.

Publikace se zabývá několika základními otázkami:

  • Jaký je pohled institucí na aktuální politický vývoj v oblasti učení a vyučování v Evropském prostoru vysokoškolského vzdělávání
  • Jak se taková politika odráží v národních strategiích a v praxi
  • Zda aktuální vývoj v učení a vyučování ovlivní navrhování a implementaci studijních programů
  • Jaké jsou požadavky institucí na vyučující co se týče pedagogických a didaktických dovedností
  • Zda instituce podporují a posilují pedagogické schopnosti jejich zaměstnanců a jakým způsobem
  • Jak mohou obsažená zjištění přispět k určování budoucích priorit institucí, národních politik a boloňského procesu.

EUA vydává zprávy o vývoji a nových trendech od roku 1999 jako příspěvek k institucionálnímu úhlu pohledu do diskuse o evropském vyšším školství. Cílem je také zlepšit výměnu a networking mezi vysokými školami, podpořit je a poskytnout spolehlivé informace. Postupem času se tato pravidelná publikace stala klíčovým zdrojem informací a referencí pro politiky i vysokoškolské prostředí. Zjištění Trendů 2018 byla představena na letošní konferenci ministrů týkající se boloňského procesu a byly také zdůrazněny ve výsledné zprávě o jeho implementaci. Stejné poznatky budou také předmětem diskuse na připravované konferenci EUA European Learning & Teaching Forum příští rok v únoru. Boloňský proces znamená mezivládní spolupráci 48 zemí v oblasti vysokých škol. Řídí kolektivní snahu úřadů vysokých škol, učitelů, studentů a další subjektů – asociací, zaměstnavatelů, a mezinárodních organizací včetně Evropské komise s cílem internacionalizace vysokého školství.

Z údajů v publikaci vyplývá, že vysokoškolské instituce prochází procesem vytváření systematičtějších a strategičtějších přístupů s centrálními strukturami pro lepší podporu a koordinaci vývoje v učení a vyučování zdola nahoru. Je také jasně patrné, že kvalita učení a vyučování bude stále více spoléhat na procesy spolupráce a sdílení odpovědnosti mezi vyučujícími, studentskými službami a podpůrnými strukturami a také vedením institucí. Převážná většina institucí také potvrdila zájem a zvýšenou poptávku po pružnější nabídce vysokoškolského i jiného vzdělání. Z odpovědí respondentů je patrná postupná změna směrem k flexibilnějšímu vzdělávání a digitálně podporovanému učení.

Předpoklad je, že v části sektoru probíhá transformace a inovace v oblasti učení, přičemž k nim dochází často dávno předtím, než se tato otázka začala řešit na různých politických úrovních. Například e-learning byl poprvé zmíněn v prvních boloňském dokumentu-  Jerevanském komuniké v roce 2015, ale již o rok dříve studie EUA uváděla, že téměř všechny vysoké školy nabízejí nějaký typ iniciativ digitálně podporovaného učení a vyučování, i když netvořily hlavní proud výuky.