Doporučení zdravotnických a humanitárních organizací pro budoucí 9.RP

Požadavky na 9. rámcový program z hlediska zdraví a rozvojové pomoci

Německá nadace pro světovou populaci, organizace zaměřená na poskytování humanitární pomoci, s dalšími třinácti organizacemi zabývajícími se podporou zdraví ve světě (Global Health Advocates, TB Alliance a dalšími) zveřejnila dokument nazvaný „10 doporučení pro střednědobé hodnocení programu Horizont 2020 a budoucí RP9“. Podle autorů je v příštím rámcovém programu zapotřebí zachovat celkový rozpočet a grantové financování projektů, ale také rozšířit zaměření na výzkum a vývoj směřující ke zdraví v globálním měřítku, na udržitelný rozvoj a posílení mezinárodní spolupráce. Více pozornosti by mělo být věnováno výzkumu v oblasti zdraví, měla by být zajištěna větší transparentnost a vytvořeny vhodné ukazatele pro měření dopadu výzkumu.

Organizace se kriticky vyjadřují k loňským rozpočtovým škrtům pro program Horizon 2020, které si vyžádal vznik Evropského fondu strategických investic. Vyslovují se pro zachování grantového charakteru financování z 9. rámcového programu. Unie by se měla vyhnout přeměně jakýchkoli fondů na dluhové finanční mechanismy. Dále byl vznesen požadavek, aby trvale udržitelný rozvoj byl průřezovým tématem tak jako je tomu v Horizonu 2020, který však postrádá odpovídající systém monitorování.

Mezi další požadavky týkající se příštího rámcového programu pro vědu a výzkum patří:

           Posílení partnerství  EU a rozvojových zemí v klinických zkouškách

  • Tento model spolupráce, nyní ve 2. fázi (EDCTP2), je prospěšný jak pro zdraví populace, tak i ekonomicky pro Evropu. Je zde ale problém vysoké poptávky a nízké míry úspěšnosti.
  • Zajistit rozpočet pro druhou fázi partnerství (nejméně 683 mil. Eur)
  • Zajistit pokračování partnerství, tj. realizaci třetí fáze s ještě větším rozpočtem

 

            Opětovné zaměření se na Iniciativu pro inovativní medicínu (IMI)

  • Iniciativa nebyla aktivní v prosazování financování výzkumu a vývoje v oblasti globálního zdraví a ukázalo se, že jí chybí systematický přístup k posuzování socio-ekonomických dopadů tohoto financování
  • Měla by se více zaměřovat na výzkum a vývoj v oblasti globálního zdraví a nemocí, na jejichž výzkum existují jen omezené prostředky, a využít svůj potenciál k tomu, aby k řešení tohoto úkolu sjednotila průmysl, akademické prostředí a popřípadě i veřejnost
  • IMI by také měla vytvořit efektivnější systém monitorování dopadů v Evropě a po celém světě

 

            Posílení mezinárodní spolupráce

  • zvláště se zeměmi s nízkými a středně vysokými příjmy, neboť během Horizonu 2020 oproti předchozímu 7. rámcovému programu prudce poklesla účast partnerských států na projektech
  • v uvedených chudších státech podpořit místní inovátory – vytvářením nových partnerství technickou pomocí
  • prosazovat proaktivnější politiku a roli Evropy v lékařském výzkumu, zejména v oblasti globálního zdraví

 

            Vypracování komplexní vize a akčního plánu pro lékařský výzkum a vývoj produktů

  • koordinovat evropské programy s prioritami jednotlivých států, tj. konzultovat strategii se všemi zainteresovanými stranami
  • tím zajistit, aby unijní priority v oblasti zdravotního výzkumu byly v zájmu zdraví z celosvětového hlediska
  • více se zaměřit na nemoci, jejichž léčba není v zájmu průmyslu a kde se výzkum a vývoj spoléhá na veřejné financování. To se týká zejména nemocí souvisejících s chudobou
  • zlepšit koordinaci mezi evropským a dalším výzkumem, což zdůraznila i Evropská rada po vypuknutí epidemie Eboly v západní Africe. Ve výzkumu je také podle ER zapotřebí věnovat se připravenosti na epidemie – jedná se o vývoj diagnostických metod, vakcín a léků
  • zaměřit se na výzkum antimikrobiální rezistence (AMR)

 

          Zajištění přístupu a finační dostupnosti

  • zaměřit se na hledání alternativních biomedicínských inovací a modelů financování – ceny za inovace, kolaborativní modely inovací s otevřeným přístupem k datům a výstupům

 

           Zajištění větší transparentnosti veřejně financovaného lékařského výzkumu a vývoje

  • úplné zveřejnění informací týkajících se veřejného financovaní farmaceutického výzkumu
  • zahrnutí ustanovení týkajících se transparentnosti tak, aby byly odkryty skutečné náklady EU na lékařský výzkum a vývoj
  • poskytnout otevřený přístup k údajům a tak zajistit, aby nedocházelo k duplicitnímu výzkumu

 

          Dokument naleznete ZDE.