Recyklační pasy pro baterie

EU má v plánu zavést tzv. recyklační pasy pro baterie umožňující jejich jednodušší recyklaci a sekundární využití

Baterie dnes nalezneme snad všude – v ovladačích, chytrých telefonech, ale také v elektrokolech, koloběžkách a automobilech. Nová evropská legislativa navazuje na směrnici z roku 2006 a zrcadlí nárůst poptávky po bateriích, jež je způsobena jak snahou přechodu k čistým zdrojům, tak snižováním závislosti na fosilních palivech. Podle Eurostatu by se měla poptávka po bateriích do roku 2030 zvýšit až 14x, to platí i pro suroviny, ze kterých se baterie vyrábí. Mezi navrhovanými opatřeními je například možnost výměny baterie s chytrých telefonech a dalších zařízeních. Ačkoliv je to dnes již v některých případech možné, stále je však častější neekonomický a neekologický nákup celého nového zařízení. Europoslanci tlačí zejména na to, aby EU nastavila jednotný rámec pro celkový hodnotový řetězec baterií. Podle nových pravidel by se měly více využívat recyklované materiály v již vyřazených baterií za omezení těžby surovin nových. Baterie tedy budou opatřeny ekologickými značkami, aby byl podpořen trh s druhotnými surovinami, ale také sběr a recyklace starých baterií. Tzv. bateriové pasy budou schraňovat informace o původu, uhlíkové stopě, technické informace (výčet složek, podíl recyklátu, …) a tím přispějí ke snadnější recyklaci a dalšímu použití materiálů. Všechny nové baterie také budou muset splňovat předepsaná složení. Podíl recyklovaných složek se v nich bude navyšovat a v roce 2035 by měl dosáhnout v automobilových a průmyslových bateriích 20 % pro kobalt, 10 % pro lithium a 12 % pro nikl.

Zdroj: ZDE.