Vědci z ČVUT chtějí snižovat tření

Vědci z laboratoře Fakulty elektrotechnické ČVUT pracují na superlubrikantu – materiálu výrazně snižujícím tření

Vědecká skupina s názvem Skupina pokročilých materiálů pracuje na Fakultě elektrotechnické (FEL) ČVUT na pokročilých materiálech řádově snižujících tření, tzv. superlubrikantech. Jsou to velmi tenké materiály obsahující např. grafen, jejichž vrstvy mohou být přímo na potřebných součástkách. Třením dochází ke ztrátám energie a opotřebováváním mechanických přístrojů. Tým vědců publikoval v prestižním časopise Nature Materials článek, který popisuje, jak se jim podařilo na speciálních mikroskopech naměřit pravděpodobně prozatím nejnižší hodnotu součinitele tření vůbec – jednu miliontinu. Nyní se vědci snaží, aby se k podobným hodnotám přiblížili i v reálných aplikacích. Pokud by se podařilo snížit tření např. v motorech automobilů byť jen o jediné procento, znamenalo by to úsporu milionů tun paliva za rok. První úspěchy výzkumníci z FEL ČVUT už mají za sebou, vrstvy podobného principu již byly aplikovány v průmyslu, jmenovitě v letectví. Výhledově by však superlubrikanty mohly najít značné uplatnění ve vojenském či vesmírném průmyslu.

Zdroj: ZDE.