Udržitelnost životního prostředí jádrem systémů vzdělávání

Komise vyzývá k tomu, aby se udržitelnost životního prostředí stala jádrem systémů vzdělávání a odborné přípravy v EU

Komise zveřejnila návrh doporučení Rady o učení pro udržitelnost životního prostředí. Návrh Komise vyzývá členské státy, aby: zajistily studujícím všech věkových kategorií přístup k vysoce kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání a odborné přípravě v oblasti změny klimatu, biologické rozmanitosti a udržitelnosti; stanovily učení pro udržitelnost životního prostředí jako prioritní oblast v politikách a programech vzdělávání a odborné přípravy s cílem podpořit a umožnit tomuto odvětví přispět k zelenému přechodu; podporovaly celoinstitucionální přístupy k udržitelnosti, které zahrnují výuku a učení; rozvíjely vize, plánování a správu věcí veřejných; aktivní zapojení studentů a zaměstnanců; správu budov a zdrojů a partnerství s místními a širšími komunitami; a mobilizovaly vnitrostátní a unijní fondy na investice do udržitelné a zelené infrastruktury, odborné přípravy, nástrojů a zdrojů pro zvýšení odolnosti a připravenosti vzdělávání a odborné přípravy na zelený přechod. Na dotaz v průzkumu Eurobarometru bylo první odpovědí mladých lidí, jaké by měly být hlavní priority EU v následujících letech, ochrana životního prostředí a boj proti změně klimatu (67 %) následované zlepšením vzdělávání a odborné přípravy (56 %), což ukazuje, jak je důležité jednat. Program Erasmus+ na období 2021–2027 se také výrazně zaměřuje na přechod k zelenému prostředí ve vzdělávání a odborné přípravě. V rámci ročního pracovního programu na rok 2022 budou mít prioritu projekty, které rozvíjejí zelené kompetence a dovednosti, osnovy orientované na budoucnost a plánované přístupy k udržitelnosti ze strany poskytovatelů vzdělávání. Návrh Komise projednají členské státy a poté jej přijmou ministři školství EU. Komise bude provádění doporučení podporovat prostřednictvím vzdělávání a výměn mezi členskými státy, zúčastněnými stranami a partnerskými zeměmi.

Zdroj: ZDE.