Evropská regulace digitálních gigantů

Evropská unie připravuje novou legislativu, aby vytvořila férovější podmínky a umožnila vstup na trh i malým a středním aktérům

Na základě svých vytčených cílů v rámci oblasti digitalizace se Unie chystá nahradit dnes již zastaralou legislativu, a to zejména návrhy DSA (akt o digitálních službách) a DMA (akt o digitálních trzích). Tím chce docílit toho, aby se digitální trh otevřel a byl férový i pro malé a střední hráče. Dnešní stav vypadá tak, že digitálnímu trhu dominují Facebook nebo Google. Portugalské předsednictví již dokonce představilo první znění, nicméně nařízení čeká ještě dlouhá cesta Evropským parlamentem, Radou EU a dokončeno by mohlo být až za francouzského předsednictví. Nejen dominance Facebooku a Google na digitálním trhu, ale i narušení hospodářské soutěže mezi Spotify a Apple je impulsem k tomu, že nová legislativa je potřeba. DSA se bude soustředit na boj proti nelegálnímu obsahu online, DMA zase cílí na ochranu hospodářské soutěže, aby tak zlepšil postavení uživatelů a nastavil přijatelnější podmínky trhu. Návrh však neobsahuje pravidla pro případy fúze (např. nedávné spojení Facebooku a WhatsApp). Českých společností se regulace nedotkne, jelikož je systém nastaven tak, aby identifikoval nejvýznamnější hráče, tj. v drtivé většině gigantické americké společnosti.

Zdroj: ZDE.