Emise CO2 se snížily

Emise CO2 z nových automobilů v roce 2020 silně poklesly, elektrická vozidla ztrojnásobila svůj podíl na trhu

Prozatímní data z monitorování, ukazují, že průměrné emise CO2 nových automobilů registrovaných v EU, na Islandu, v Norsku a ve Velké Británii v roce 2020 poklesly o 12 % ve srovnání s rokem 2019. Je to zdaleka největší roční pokles emisí poté, co v roce 2010 začala platit omezení ohledně CO2. Přísnější normy začaly platit také od 1. ledna 2020. Na období 2020–2024 byly stanoveny cíle pro emise CO2 pro celou flotilu EU na 95 g CO2/km pro nově registrované vozy a na 147 g CO2/km pro nově registrované dodávky. Hlavním důvodem tohoto prudkého poklesu emisí CO2 byl nárůst podílu registrací elektrických vozidel, který se ztrojnásobil (z 3,5 % v roce 2019 na více než 11 % v roce 2020). I přes zmenšující se celkový trh s novými automobily v důsledku pandemie COVID-19 celkový počet elektromobilů registrovaných v roce 2020 stále rostl a poprvé dosáhl více než 1 milionu za rok. Průměrné emise CO2 z nových dodávek prodaných v EU, na Islandu, v Norsku a ve Velké Británii v roce 2020 také mírně poklesly. Prozatímní údaje ukazují, že evropské právní předpisy o emisních normách CO2 jsou i nadále účinným nástrojem ke snižování emisí CO2 z osobních a dodávkových automobilů a že probíhá přechod k elektromobilitě. Výrobci vozidel mají 3 měsíce na to, aby údaje zkontrolovali, a pokud se domnívají, že v souboru údajů existují chyby, mohou o tom informovat Komisi. Konečné údaje, které mají být zveřejněny na konci října 2021, budou základem pro to, aby Komise určila, jak výrobci dodržují své specifické emisní cíle, a zda budou za překročení emisí uděleny pokuty. Revize stávajících norem pro emise CO2, aby byly v souladu s vyššími novými ambicemi EU v oblasti klimatu, bude součástí návrhů Komise „Fit for 55“, které mají být přijaty 14. července.

Zdroj: ZDE.